Sök:

Sökresultat:

748 Uppsatser om Lärande- och kunskapssyn - Sida 1 av 50

Leder miljöundervisning till hÄllbar utveckling?

Syftet med mitt examensarbete har varit att ta reda pÄ hur lÀrare reflekterar över sin kunskapssyn i miljöundervisningen och hur deras kunskapssyn pÄverkar undervisningen i klassrummet. I mina undersökningar har jag anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer dÀr lÀrarnas kunskapssyn gestaltas samt observationer för att undersöka hur lÀrarnas kunskapssyn praktiseras i klassrummet. Av de framkomna resultaten kan man se att de observerade lÀrarna framförallt jobbar med sin miljöundervisning utifrÄn en normerande kunskapssyn som ofta utgÄr frÄn lÀromedelsstyrda arbetsmetoder som i sin tur applicerar vÀrderande Äsikter pÄ eleverna. I mina slutsatser kommer jag bland annat fram till att geografiutbildade lÀrare behövs för att erbjuda eleverna en handlingsberedande kunskapssyn om hÄllbar utveckling..

Motivation, kunskapssyn och ledarskap - en studie av fem svensklÀrares syn pÄ motivation

Syftet med följande arbete Àr att undersöka vilken syn fem gymnasielÀrare i svenska har pÄ motivation och vad de gör för att skapa motivation hos sina elever. Detta stÀlls sedan i relation till ledarskap och kunskapssyn för att se om det finns ett samband mellan dessa och hur lÀraren motiverar eleven. Inledningsvis ger arbetet en översikt av tidigare forskning av motivation samt motivation i relation till kunskapssyn och ledarskap. Kvalitativa intervjuer anvÀndes för att uppnÄ syftet. Resultatet presenterar hur respondenterna anser att de motiverar sina elever. Samtliga nÀmner verklighetsförankring, intresse och relationsskapande. Resultatet tyder Àven pÄ en relation mellan hur respondenten ser pÄ motivation med dess kunskapssyn och ledarskap..

Musikaliskt lÀrande : Musikers syn pÄ sitt musikaliska lÀrande

Syftet med detta arbete har varit att underso?ka hur musiker inom den afroamerikanska musiktraditionen ser pa? sitt musikaliska la?rande. Deltagarna har haft olika musikaliska bakgrunder sa? som la?tskrivare, frilansmusiker och instrumentalla?rare. Underso?kningen tar sin teoretiska utga?ngspunkt ur ett kulturpsykologsikt perspektiv da?r synen pa? la?rande ses som en process som utvecklas mellan individer i en lokalt ra?dande kultur.

LÀrararnas kunskapssyn - vilken kunskapssyn vill lÀrare i HÀssleholms kommun praktiseras i skolan?

Syftet med studien Àr att undersöka vilken kunskapssyn lÀrare vill ska rÄda i skolan. Arbetet behandlar Àven frÄgor sÄ som vilken dagens rÄdande kunskapssyn Àr och hur lÀrare ser pÄ Alliansens förslag av förÀndringar i skollagen. Bland annat snÀvare kunskapsmÄl och tidigare betyg.För att nÄ syftet valde vi att genomföra semistrukturerade intervjuer. Sju verksamma lÀrare i grundskolan och gymnasieskolor medverkade.Resultatet visar att tack vare kunskapsmÄlens vidd kan lÀrare idag praktisera den kunskapssyn de anser Àr den bÀsta. Dock saknar lÀrare klarhet i dagens kunskapsmÄl om vad eleverna bör uppnÄ för att fÄ ett visst betyg.

AnvÀndningen av samtal i historieundervisningen

Vi har valt att skriva om lÀrares syn pÄ samtal i klassrummet, och hur samtalet kan anvÀndas som en metod i undervisningen. Vi tar Àven upp varför lÀrarna anvÀnder sig av samtal eller varför de inte gör det. Genom vÄra intervjuer försöker vi tolka vilken kunskapssyn de olika lÀrarna har och varför de vÀljer att bedriva sin undervisning sÄ som de gör. Vi har tagit del av olika teorier kring samtalsmetodik och anvÀnder oss av dem nÀr vi analyserar resultaten vi fÄtt fram genom vÄra intervjuer. Det vi kan se Àr att lÀrarna vi har intervjuat har en varierande syn pÄ samtal vilket pÄverkas av faktorer som tid, gruppsammansÀttningar och kunskapssyn.

EN ANALYS AV, OCH DISKUSSION OM, LÄROPLANEN LPF 94S GRUNDLÄGGANDE TEORETISKA KUNSKAPSSYN

Föreliggande uppsats har kritiskt granskat, analyserat och diskuterat LÀroplanens teoretiska kunskapssyn. Om analysen hÄller sÄ anser jag mig ha visat vilka resonemang, utifrÄn den kognitiva relativismen, som Lpf 94 bygger pÄ. Hur den kognitiva relativismen kommer fram till att kunskap Àr relativ kan se lite olika ut. Minst tre underliggande teser kan urskiljas vilka alla kan ligga till grund för Lpf 94s kunskapssyn. Dessa Àr kunskapssociologisk relativism, epistemisk relativism och ontologisk relativism.

SprÄkinlÀrning i mÄngkulturella klassrum

Fo?rfattare: Ellen Hedin Handledare: Elisabeth So?derquist Examinator: Jan Ha?rdig Titel: Spra?kinla?rning i ma?ngkulturella klassrum ? en kvalitativ studie av hinder och mo?jligheter fo?r la?rande i SFI-verksamhet A?mne: La?rarutbildning A?r: 2012 Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur elever och la?rare agerar i grupp och gentemot varandra fo?r att utro?na hinder och mo?jligheter fo?r spra?kinla?rning. Metod och teori: Studien utfo?rs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den so?ker da?rfo?r djup snarare a?n bredd. Studien baseras pa? teorier skapade av Goffman med fokus pa? social interaktion mellan akto?rer inom fa?ltet fo?r att synliggo?ra de fra?gor som a?r viktiga fo?r akto?rerna. Slutsats: En ovilja att reflektera kring pedagogiska fra?gor a?r inte ha?llbar i dagens skola.

Titta vad jag kan

?Titta vad jag kan!?: En undersökning över samband mellan barnsyn, kunskapssyn och synliggörande av barns lÀroprocesser genom pedagogisk dokumentation i förskolan. Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö Högskola..

Var Àr vi nÄgonstans? : En observationsstudie kring omsorgspersonalens anva?ndande av klargo?rande kommunikation i det dagliga arbetet fo?r personer med demens

Demens a?r en vanlig diagnos hos a?ldre personer i Sverige. Syftet med denna studie var att underso?ka hur och varfo?r omsorgspersonal pa? en gruppbostad fo?r personer med demens anva?nder sig av klargo?rande kommunikation i det dagliga omsorgsarbetet. Studien har en etnografisk ansats, och datainsamlingsmetoden a?r deltagande observation.

FarvÀl Platon!: möjligheter och hinder för en integrerad
kunskapssyn i undervisningen

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka vilka möjligheter och hinder det finns för en kunskapssyn dÀr praktisk och teoretisk kunskap integreras i undervisningen. I studien anvÀndes metoden intervju, dÀr nio lÀrare som arbetar i Är 1, Är 3 och Är 6 medverkade. I försök att nÄ syftet valde vi att utgÄ frÄn en tankekarta dÀr lÀrarna berÀttade om sina metoder, sin syn pÄ kunskap, förvÀntningar de kÀnner och vilka drömmar/visioner de har. Resultatet visar att det finns möjligheter i form av positiva lÀrare som vill utvecklas och hitta en vÀg till integration. Hindren som uppkommit kan delas in i tvÄ perspektiv.

LÀraren, kunskapen och likvÀrdigheten : En problematisering av kunskapssyn och likvÀrdighet i bedömning

Syftet med denna studie har varit att ta reda pÄ hur den enskilde lÀrarens kunskapssyn kan komma till uttryck i bedömningspraktiken, och hur detta kan pÄverka likvÀrdigheten i bedömning och betygsÀttning. Den teoretiska utgÄngspunkten har varit de lÀrandeteorier som speglat den svenska skolan de senaste hundra Ären; behaviorismen, kognitivismen, pragmatismen och det sociokulturella perspektivet samt teorier om provkonstruktion. TillvÀgagÄngssÀttet för studien var tvÄ olika metoder, dels en kvalitativ textanalys av prov och dels kvalitativa intervjuer av lÀrarna som delgett sina prov för analys. Studien avgrÀnsades till tre yrkesverksamma lÀrare i en mindre kommun i södra Sverige. Resultatet av studien kom att visa att lÀrarna i studien till viss del talar om kunskap pÄ ett sÀtt, men praktiskt i handling inte testar av samma kunskap.

SprÄksvÄrigheter i förskolan

Syftet med följande arbete Àr att undersöka vilken syn fem gymnasielÀrare i svenska har pÄ motivation och vad de gör för att skapa motivation hos sina elever. Detta stÀlls sedan i relation till ledarskap och kunskapssyn för att se om det finns ett samband mellan dessa och hur lÀraren motiverar eleven. Inledningsvis ger arbetet en översikt av tidigare forskning av motivation samt motivation i relation till kunskapssyn och ledarskap. Kvalitativa intervjuer anvÀndes för att uppnÄ syftet. Resultatet presenterar hur respondenterna anser att de motiverar sina elever. Samtliga nÀmner verklighetsförankring, intresse och relationsskapande. Resultatet tyder Àven pÄ en relation mellan hur respondenten ser pÄ motivation med dess kunskapssyn och ledarskap..

Vad Àr estetiskt lÀrande? FrÄn empiri till teori

Den ha?r studien underso?ker ett estetiskt la?rande kopplat till estetiska programmet inom gymnasieskolan. En underso?kning, baserad pa? triangulering a?r gjord. Syftet a?r att vaska fram elever och la?rares tankar om estetiskt la?rande och da?rigenom skapa kategorier.

E-learning : En empirisk undersökning om kunskapssynen hos fyra e-learningproducenter

Denna kandidatuppsats handlar om e-learning. Syftet med uppsatsen var att ta reda pÄ vilken kunskapssyn som e-learningproducenterna ger uttryck för.Undersökningen avgrÀnsades till fyra organisationer i Sverige som skapar e- learningutbildningar, vilka alltsÄ kallas för e-learningproducenter i uppsatsen. FrÄgestÀllningen löd: Vilken kunskapssyn framtrÀder hos organisationerna som deltagit i undersökningen?Syftet uppfylldes genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer samt dokumentanalys.DÀrefter, med verktyget diskursanalys och med grund i teorier kring omrÄdet, analyserades resultatet av undersökningen.Framför allt framtrÀdde tendenser kring social och konstruktivistisk syn pÄ lÀrande hos e-learningproducenterna. Dock kunde inte en enhetlig kunskapssyn för alla fyra e-learningproducenter urskiljas.De mest intressanta diskurserna var kunskap som mÀtbart, att kunderna inte köper pedagogik, respondenternas reflektioner kring kommunikation och interaktion samt problematisering kring teknikens begrÀnsningar..

Kunskap och bildning - samma överallt?

Syftet med föreliggande uppsats har varit att undersöka om progressivismen, en reformpedagogik utvecklad ifrÄn John Deweys pedagogiska tankar, ligger som grund för den kunskapssyn som genomsyrar dagens svenska lÀroplan, Lpo 94. Jag har ocksÄ undersökt huruvida det Àr samma kunskapssyn som kursplanen i svenskÀmnet och ett antal lokala arbetsplaner i svenskÀmnet i Lunds kommun grundas pÄ. Jag har anvÀnt textanalys som kvalitativ metod dÀr nÀrlÀsning varit en del och en annan del varit att undersöka hur texterna kan tolkas i en omgivande verklighet. Mitt undersökningsmaterial har varit Lpo 94, kursplanen i svenska samt fyra lokala arbetsplaner i svenska pÄ grundskolor i Lunds kommun. I uppsatsen framkommer att förarbetet, Skola för bildning Àr den text som anger vilken kunskapssyn som ligger som grund för lÀroplanstexten och att det Àr en kombination av konstruktivismen, progressivismen och Vygotskijs sociokulturella teori. Samma kunskapssyn Äterfinns i kursplanen men varken i lÀroplan eller kursplan stÄr denna uttalad utan mÄste tolkas av lÀsaren. I de lokala arbetsplanerna har det inte gÄtt att tolka nÄgon enhetlig definition utan kunskapsdiskussionerna har varit mycket torftiga. Uppsatsens slutsats Àr det behövs betydligt mer utbildande insatser bÄde till skolledare och till lÀrare för att samma kunskapssyn ska rÄda i styrdokumenten och ute i de lokala skolorna..

1 NĂ€sta sida ->